[foss-general] Διάθεση αίθουσας για εκδήλωση

Alexandros alex at foss.ntua.gr
Thu Mar 5 01:51:25 EET 2015

Αρχικά να πω ότι είμαι στη κατηγορία των wannabe hackers. Χρόνια το
παλεύω αλλά ακόμα μπουσουλάω. :D Εξάλλου ο δρόμος του hacker περνά μέσα
από το free open source (software|hardware), πειράζοντας, τροποποιώντας,
φτιάχνοντας, αναδιανέμοντας κομμάτια κώδικα ή υλικού.

Συμμετέχω λίγα χρόνια στη κοινότητα, άργησα να κάνω bootstrap καθώς τα
πρώτα χρόνια της φοιτητικής μου ύπαρξης τα πέρασα σε μια άλλη μεγάλη
μη-ακαδημαϊκή σχολή του ΕΜΠ.

Παρόλα αυτά θέλω κι εγώ να καταθέσω την άποψή μου σχετικά με την
κοινότητα του foss και την εξέλιξή της.

θεωρώ ότι σε σημεία η τοποθέτηση του Λευτέρη είναι υπερβολική ή άδικη
και η αναφορά σε διάφορα groups/γενιές fossάδων προκαλεί σύγχυση.

Είναι σαφές και κοινώς παραδεκτό ότι η δραστηριότητα και ο χαρακτήρας
της κοινότητας έχει αλλάξει στο πέρασμα του χρόνου. Η αφήγηση του
Λευτέρη μπορεί να οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι η "κατιούσα" οφείλεται
στην κακοδιαχείριση της νέας γενιάς fossάδων οι οποίοι παρέλαβαν μια
ζωντανή και ακμάζουσα κοινότητα και τυφλωμένοι από την stallman-ική
ιδεολήψία την οδήγησαδν στην απομόνωση και την αδράνεια.

Κατά τη γνώμη μου δε μπορούμε να παρατηρήσουμε την εξέλιξη της
κοινότητας ξεκομμένα από το πολυτεχνειακό αλλά και το κοινωνικό
περιβάλλον και συγκυρία. Και θέλω να συνεισφέρω με ορισμένους παράγοντες
που θεωρώ ότι επηρέασαν την κοινότητα:

α) Το Linux και το ελεύθερο λογισμικό δεν είναι αυτό που ήταν στις αρχές
του 2000. Πλεόν το Linux και το foss είναι πολύ πιο mainstream και τους
λείπει αυτή η παλιά μυστηριακή επαφή. Πλέον έχουμε διανομές όπως
(X)Ubuntu ή Mint, έχουμε τον Firefox, έχουμε το Android. Ακόμα έχουμε
καλύτερες dsl γραμμές και μεγαλύτερη διείσδυση του internet.

Έτσι λοιπόν υπάρχουν χιλιάδες Linuxάδες τα τελευταία χρόνια στο ΕΜΠ που
δε πέρασαν ούτε ξυστά από την κοινότητα, γιατί δεν υπήρχε όπως παλιότερα
η ανάγκη να έρθει στο foss να πάρει το cdάκι με τα Ubuntu/Fedora και να
μάθει να κάνει partitioning. Πλέον θα διαβάσει 10 tutorials, θα δει 3
videos, θα κατεβάσει το .iso του σε λίγα λεπτά (ενόσω κάνει μερικά like
στο Facebook), και θα bootάρει τη νέα του διανομή (που θα τον βοηθήσει
στην ροή Υ).

β) εντατικοποίηση των σπουδών και στροφή του φοιτηταριάτου στον
καριερισμό. Από το νόμο 4009/2011 της Διαμαντοπούλου μέχρι την περιβόητη
"οικονομική κρίση" μπορούμε να ανιχνεύσουμε αιτίες ή αφορμές που
οδήγησαν το φοιτηταριάτο σε μια άνευ προηγουμένου αυτο-πειθάρχηση. Η
εντατικοποίηση των σπουδών, το "άντε να τελειώνουμε πιο γρήγορα", έχει
κατά τη γνώμη μου μεγάλη επίδραση σε όλες εκείνες τις δραστηριότητες που
αναπτύσσονταν δίπλα στην ακαδημαϊκή δραστηριότητα.

Η κοινότητα του foss τα τελευταία χρόνια έκανε μια σειρά από ανοιχτές
παρουσιάσεις, μαζέματα, events τα οποία συγκέντρωναν κόσμο. Συγκέντρωναν
κόσμο, αλλά για μια φορά, την πρώτη φορά. Εκτιμώ δηλαδή ότι ενώ η
κοινότητα ακουγόταν και αρκετές δεκάδες φοιτητές πέρασαν τα τελευταία
χρόνια για την επαφή γνωριμίας, τους έλειπε αυτό που λέμε δέσμευση,
commitment. Διότι πολύ απλά το commitment της σχολής δεν άφηνε κανένα
περιθώριο.

Οι 4-5-6 άνθρωποι που συνεχίζουν να ασχολούνται ενεργά, i.e. κάνουν
παρουσιάσεις, συντηρούν τον εξοπλισμό της αίθουσας, την ανοίγουν κλπ,
είναι φυσικό να έχουν και μια ζωή και άλλες ασχολίες. Είναι φυσικό η
παρουσία τους να πιάνει ένα upper bound σε συγκεκριμένες -τυχαίες ή μη-
περιόδους.  Και στην τελική δεν είναι δυνατό συνέχεια να επιδίδονται σε
παρουσιάσεις για το φοιτηταριάτο που δεν έχει δημιουργικό όραμα και
διάθεση για commitment.

Δεν εννοώ ότι είναι μάταιο ή στραβό αυτό που κάνει η κοινότητα μέχρι
τώρα. Αντίθετα προτάσσω την ένταση της δραστηριότητας με κάθε τρόπο και
με στόχο φυσικά τη διάδοση του ελεύθερου λογισμικού και υλικού, τη
δημιουργικότητα, τη συνεισφορά "πίσω στη κοινότητα", τη συντροφικότητα
και τη φιλία.

Και καταλήγοντας, τώρα που τέλειωσε η ρημάδα η εξεταστική,
ανασκουμπωνόμαστε (και πάλι) για να κάνουμε πράγματα (και θάματα) στο
foss.ntua.

Φιλικά,
Αλέξανδρος.