[foss-general] Computers

orfeas orfeas at espiv.net
Sun Oct 30 18:48:16 EET 2016

Κατά τη γνώμη μου η ουσία του άρθρου ξεκινά μετά από το hate κομμάτι και
λέει την πρακτική σημασία του όλου concept του foss. Το aircondition σου
δροσίζει/ζεσταίνει το σπίτι, το αυτοκίνητο σε πάει παραλιακή για
χειρόφρενα κλπ. Ακόμα κι αν δεν ξέρεις πώς δουλεύει μέσα, ξέρεις πάνω
κάτω τι κάνει. Αν κάνεις ένα τελείως απλοϊκό ψάξιμο μπορείς να βρεις και
πόσα καταναλώνει για να κάνει τη δουλειά του και ξέρεις ό,τι θα ήθελε να
ξέρει ένας απλός χρήστης.

Ο υπολογιστής σου όμως κάνει χιλιάδες πράματα που δεν ξέρεις. Και αυτά
τα πουλάνε και τα αγοράζουνε εταιρείες. Σου κάνουνε profilingκαι το fb
σου πετάει ό,τι πιστεύει ότι θα αγοράσεις, κάνοντάς σου και μια πλύση
εγκεφάλου στο μεσοδιάστημα. Το aircondition δεν το κάνει αυτό. Και αυτό
αφορά και το χρήστη.

Δυστυχώς έχουμε φτάσει στην εποχή της πληροφορίας. Και λέω δυστυχώς
γιατί δε γουστάρουν όλοι αυτά τα σκατομηχανήματα, όμως πρέπει να τα
χρησιμοποιούν. Το γεγονός ότι ένα απειροελάχιστο ποσοστό των χρηστών
καταλαβαίνουν πώς δουλεύουν αυτά τα μηχανήματα επιτρέπει σήμερα σε μια
google να ξέρει τι χρώμα βρακί φοράω, σε μια apple να σου πουλάει ένα
κλειδωμένο μηχάνημα και σε εταιρείες σαν αυτή ( https://www.appsee.com/
) να διαφημίζουν με θράσος ένα προϊόν που "provides in-depth analysis of
your users' behavior".

Μπορεί να μην ξέρουμε να χτίζουμε σπίτια, αλλά αν πήγαιναν να μας
πουλήσουν ένα σπίτι με σιδεριές σε κάθε παράθυρο "για την ασφάλειά μας",
σίγουρα θα αρνιόμασταν. Το iphone τότε γιατί το αγοράζουμε;

Ο αρθρογράφος λέει κάτι πολύ απλό (όπως το διαβάζω εγώ τουλάχιστον): Να
κάνουμε τους υπολογιστές εργαλείο των ανθρώπων και όχι προϊόν για να
βγάζουν οι εταιρείες λεφτά με κάθε τρόπο.